Menu

DROMEN

Deze lessen zijn geschikt voor kinderen uit groep 6 t/m 8 en klas 1
Sluit aan bij leergebieden: beweging, beeldend/fotografie, taal

Ken je het gevoel dat je valt, net voor je echt inslaapt? Onze voorstelling Falling Dreams gaat over dát moment. In vliegende vaart beland je in het dromende denkhoofd van een tiener.  Met gedachten die komen en gaan, beelden die dwars door elkaar heen lopen en waar het soms flink stormt.

In Falling Dreams kan zomaar alles gebeuren, net als in een echte droom. Camera’s en projectieschermen zorgen voor beeld op meer plekken tegelijk en blazen miniatuurwerelden op tot meer dan levensgroot. Soms lijkt het alsof je in een live gemaakte videoclip terecht bent gekomen, compleet met stoere popliedjes en bizarre objecten.

BEKIJK DE VOORSTELLING

In deze tijd, waar het bij veel mensen een beetje stormt in hun hoofd, leek het ons een mooi idee om Falling Dreams met jullie te delen. 
Kijkduur: 45 minuten

ACTIVITEITEN VOOR THUIS

Veel mensen hebben nu meer dromen, gekkere of onthouden hun dromen beter. Kortom het lijkt erop dat we ànders slapen in deze coronatijd. Heb jij al een bizarre, absurde of indrukwekkende droom gehad? 

Een droom heeft vaak onlogische of vreemde elementen in zich, zoals kunnen vliegen, ineens van uiterlijk kunnen veranderen of je bent ineens in het bezit van speciale krachten. Misschien komen er in deze gekke tijd wel steeds dezelfde dingen terug in jouw dromen.

Wat is jouw meest indrukwekkende droom? 

Droombeeld: Maak een tekening, schilderij of collage van het vreemdste/heftigste/interessantste beeld uit je droom.
Droomverhaal: Schrijf op basis van je droom een kort verhaal 

Tip: Houd een week lang je dromen bij door ze op te schrijven, ​(zorg dat je pen en papier naast je bed hebt, want vaak verdwijnen dromen weer heel snel) of door ze in te spreken op je telefoon.  


Valfoto

De makers van de voorstelling hebben tijdens het repetitieproces heel veel uitgeprobeerd en onderzocht. Zo deden zij bijvoorbeeld onderzoek naar ‘Hoe kunnen we op toneel laten zien/​de illusie wekken dat iemand heel lang  valt?’

Maak je eigen valfoto. Welke spullen kun je gebruiken om de illusie nog beter in beeld te krijgen?


Alledaagse dingen filmpje

In het begin van de voorstelling zie je het meisje veel herhalende handelingen uitvoeren. Dit zijn dingen die zij veel in haar leven doet zoals: ontbijten, fietsen en op school zitten.

Herken jij de dingen die ze doet? Wat doe jij allemaal in je (coronavrije) leven?  

Kies 5 handelingen / bewegingen die je op volgorde zet. Dus bijvoorbeeld:
1. Douchen
2. Tanden poetsen
3. Aankleden
4. Ontbijten
5. Fietsen

Deze bewegingen herhaal je in deze volgorde. Kies een muziekje die je hieronder aanzet en maak vervolgens hiervan een filmpje van. Je kunt ook kiezen voor een thema: bijvoorbeeld ochtendritueel, het ontbijt, naar school gaan.