Deze voorstelling is een subtiele aanklacht tegen de surveillancemaatschappij, die iedereen continu in het gareel wil houden. Barend van Daal weet, geholpen door het schitterende olifantenmasker van Eva Arends, ontroerend de langzame vertwijfeling van het dier neer te zetten.’NRC - Marijn Lems
Er staat een olifant bij de bushaltegroep 3, 4 en 5
Hoe houd je je staande in een snelle wereld?
-
Inclusief online lesmateriaal
Verdiep het voorstellingsbezoek met beeldmateriaal en lessuggesties.Het mooi vormgegeven online lesmateriaal sluit aan op thema’s en vormaspecten uit de voorstelling. Er zijn filmpjes, opdrachten en lessuggesties in opgenomen die je kunt gebruiken ter voorbereiding of naverwerking – allemaal direct via het digibord in de klas te bekijken. Het online lesmateriaal is bij de voorstelling inbegrepen.
Prijs voorstelling incl. online lesmateriaal: €360,- voor 1 voorstelling, €700,- voor 2 voorstellingen. -
Optioneel: TheaterLab of BeeldendLab op school
Bij deze voorstelling kun je ook een TheaterLab of BeeldendLab boeken, er komt dan een Filiaaldocent op school. Het Lab vindt plaats na de voorstelling op een samen te bepalen datum.
In onze FiliaalLabs dagen we leerlingen uit een open houding aan te nemen, nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen. We spreken leerlingen aan op hun makerschap. Hierbij staat voorop dat leerlingen kunnen ontdekken, experimenteren en creëren vanuit hun eigen creatieve vermogen.
Locatie: in de klas
Duur: 60 min
Prijs: €80,- per Lab per klas
Discipline(s): Theater, Maskerspel
Thema's: Burgerschap, Diversiteit/inclusie, Emoties, gevoel, Identiteit
Kerndoelen: 34, 37, 54, 55
Leerdoel: Wie is er nou vreemd? De olifant of de steeds sneller draaiende wereld om hem heen?
Schoolvakken/TULE/kerndoelen: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie
21e eeuwse vaardigheden: Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering, Anders namelijk: Empathie
Over je staande houden in een snelle wereld
Getipt in de NRC
Deze voorstelling speelt zich af in een snelle, geautomatiseerde wereld, waarin de dingen hun eigen leven leiden. En ineens staat daar een olifant bij de bushalte. Hij oogt wat verward. Maar wie is er nou vreemd? De olifant of de snelle wereld om hem heen?
Theatervoorstelling met weinig tekst, video en veel muziek. Het inventieve decor, de muziek en licht en geluid vormen de tegenspelers voor de olifant, die met een prachtig masker tot leven wordt gewekt door Barend van Daal.
Theaterworkshop maskerspel
In de workshop ontdek je hoe je met een masker, je manier van bewegen en een flinke dosis verbeelding theater kunt maken. Na afloop krijg je materiaal mee om thuis aan de slag te gaan met het maken van je eigen masker. De workshop kun je volgen bij de theaters in Tilburg, Utrecht en Nijmegen.
Eenmalig met blindentolk
De voorstelling wordt op 29 oktober ook gespeeld tijdens festival De Betovering in Den Haag in Theater aan het Spui, voor blinden en slechtzienden. Met live audiodescriptie en speciale inleiding door een blindentolk van Komt het Zien!
Educatie bij de voorstelling
Het Filiaal theatermakers ontwikkelt educatie bij Er staat een olifant bij de bushalte die bestaat uit online lesmateriaal en twee verschillende FiliaalLabs. Lees meer op deze pagina.
-
Idee en fysiek spel
Barend van Daal
-
Regie
Monique Corvers
-
Regie-assistent
Joy Slaats
-
Masker, kostuum en rekwisietenEva Arends
-
Decor, rekwisieten en video
Jasper van Roden (video stagiair HKU Niels Bierhaus)
-
Muziek en soundscape
Gábor Tarján i.s.m. Vlado Spisiak (elektrische gitaar)
-
Lichtontwerp
Douwe Bulten
-
GeluidsontwerpBauke Moerman
-
Technische productie
Iris Rodenburg
-
Danscoach
Naïma Souhaïr
-
Met dank aan
het team van Eva: Albert-Jan Appeldoorn, John Thijssen, Gerda Knuivers
-
Met dank aan
Sacha Muller, Motion Graphics
Kerndoelen
-
Kunstzinnige oriëntatie — Kerndoel 54 en 55
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. Leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
-
Oriëntatie op jezelf en de wereld — Kerndoel 34 en 37
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.