In deze satire traceert Het Filiaal de opkomst van een volksmenner. De angstaanjagende verwikkelingen zijn perfect in balans gehouden door geestig poppenspel en de spitsvondige tekst.NRC Cultuurgids - Marijn Lems
POPpulismGroep 6, 7, 8 en onderbouw VO
POPpulism is a comic show with a dark edge. With four actors, live percussion and vocals.
-
Inclusief online lesmateriaal
Verdiep het voorstellingsbezoek met creatieve lessuggesties.Samen met je klas bekijk je de voorstelling in het theater. Bij de voorstelling hoort mooi vormgegeven online lesmateriaal dat aansluit op thema’s en vormaspecten uit de voorstelling. Er zijn filmpjes, opdrachten en lessuggesties in opgenomen die je kunt gebruiken ter voorbereiding of naverwerking; allemaal direct via het digibord in de klas te bekijken.
-
Optioneel: TheaterLab
Maak je eigen poppenspelscène met echte theaterpoppenIn het TheaterLab ontdekken leerlingen wat er allemaal komt kijken bij objecttheater. Hoe wek je een pop tot leven? En hoe doen professionele poppenspelers dat door de eeuwen heen?
In onze FiliaalLabs dagen we leerlingen uit een open houding aan te nemen, nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen. We spreken leerlingen aan op hun makerschap. Hierbij staat voorop dat leerlingen kunnen ontdekken, experimenteren en creëren vanuit hun eigen creatieve vermogen.
Locatie: in de klas
Duur: 60 min
Prijs: €80,- per Lab per klas -
Optioneel: SlagwerkLab
Trommel je eigen weg op verschillende slagwerkinstrumentenIn het SlagwerkLab ontdekken leerlingen hoe je je eigen weg kunt trommelen op slagwerkinstrumenten. In groepjes worden eigen composities gemaakt op basis van verschillende ritmes.
In onze FiliaalLabs dagen we leerlingen uit een open houding aan te nemen, nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen. We spreken leerlingen aan op hun makerschap. Hierbij staat voorop dat leerlingen kunnen ontdekken, experimenteren en creëren vanuit hun eigen creatieve vermogen.
Locatie: in de klas
Duur: 60 min
Prijs: €80,- per Lab per klas -
Optioneel: Helemaal Filiaal
Duik in de wereld van theater, slagwerk en filosofie in 160 minuten.Tijdens Helemaal Filiaal POPpulisme gaan leerlingen onder begeleiding van verschillende kunstdocenten eerst zelf aan de slag in de labs poppenspel, slagwerk en filosofie. Vervolgens bezoeken zij de voorstelling POPpulisme in ons eigen Filiaaltheater. Een totaalbeleving van een dagdeel waarin de leerlingen zowel actief, receptief als reflectief met kunst bezig zijn.
Locatie: Fort Blauwkapel, Utrecht
Duur: 160 minuten
Prijs: €10,- per leerling
Aantal leerlingen: min. 30 max. 60 leerlingen
Tipped with 5 stars in NRC (national newspaper) and Theaterkrant (national theatre website)!
How do you bend
a country to your will?
In the kingdom of Berg en Dal (Mountain and Valley), the valley is almost always in the shade, while the mountain gets plenty of sun. That's just the way it is. Until valley-dweller Barrie comes up with a revelation: the mountain-dwellers are stealing the sun! He claims he can get their sun back and eventually becomes the valley's “hero”. But is what he says really true?
POPpulism is a comic show with a dark edge. With four actors, live percussion and vocals. The absurd and clever text by Eva Gouda is played entirely with puppets and shows how manipulation works.
*Inspired by the book The Brief and Frightening Reign of Phil by George Saunders.
-
TekstEva Gouda
-
RegieMonique Corvers
-
CompositieGábor Tarján
-
PoppenspelBarend van Daal, Rabbi Jallo, Alidtcha Binazon/Sophie Bakker
-
Live slagwerk/electronica en zangDirge Seçil Kuran
-
DecorontwerpAleksandra Pershay
-
Poppen en kostuumsEva Arends
-
Lichtontwerp - techniekDouwe Bulten
-
GeluidstechniekBauke Moerman
-
DecorbouwJasper Brouwer
-
ProductieleiderMartine Melenhorst
-
Assistent uitvoering poppenTamar Stalenhoef
-
Met dank aan:Ramses Graus, Jeroen Hoekstra en Brian Verhagen
Kerndoelen
-
Kunstzinnige oriëntatie — Kerndoel 54 en 55
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. Leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
-
Oriëntatie op jezelf en de wereld — Kerndoel 34, 36 en 37
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.