Menu

De voorstelling

vanaf 8 jaar – Stel je eens voor: je bent de allerlaatste overlevende van je volk. Al jaren woon je verborgen in de wildernis. Maar ook dáár dringt het geweld van de moderne tijd door. Uiteindelijk lukt het je niet meer om te leven volgens de Weg van je voorvaderen. Je bent helemaal alleen. Wat doe je dan?

Ishi komt op een mooie zomerdag in 1911 ineens de 20ste eeuw binnen gewandeld. Uitgehongerd en met zijn laatste krachten. Hij is meteen een bezienswaardigheid en wordt overal uitgenodigd. Want Ishi weet precies hoe je de beste pijl en boog kunt maken, hoe je onhoorbaar door een bos kunt lopen of hoe je op een meter van een hert kunt komen zonder dat het wegloopt.

ISHI is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal dat ook anno nu enorm tot de verbeelding spreekt. Over omgaan met elkaar en omgaan met de wereld om je heen. Over het samenleven van mens en dier. Maar vooral over wat er gebeurt als je nieuwsgierigheid groter is dan je angst. Monique Corvers schreef een filosofische- en tegelijk lichtvoetige tekst. Singer-songwriter Jasmin Dias Godoy Maia maakte er prachtige liedjes met Braziliaanse invloeden bij. Ze wordt op het podium vergezeld door twee acteurs die samen met haar het verhaal vol vaart vertellen, zingen en spelen.

Vanaf begin juni 2018 staat de speellijst van ISHI online >>

 De nachtwaker toont de dagelijkse sleur van volwassenen, mengt die met hun dagdromen én appelleert aan de kinderfantasie.  Dat allemaal zonder woorden. Het is om stil van te worden. ****Theaterkrant >>

vanaf 6 jaar – Elke dag fietst hij stipt om 17.00u met een volle thermosfles en gesmeerde boterhammen naar zijn werk. Hij installeert zich achter zijn bureau vol bewakingsmonitoren en gaat aan de slag. Checken of alles netjes onder controle is, niemand ongeoorloofd door de gangen loopt en het allerbelangrijkste, of de deuren wel dicht zijn. Als blijkt dat er één onwillige deur is die zich keer op keer niet laat sluiten, kan hij zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Hij gaat naar binnen.

De Nachtwaker is objecttheater vol onverwachte wendingen voor de hele familie. Zonder tekst en met een suggestieve soundtrack is er des te meer te zien en te horen. Acteur Noël van Santen worstelt zowel live als via beeldschermen met de wereld om zich heen. Maar hoe doe je dat als verhoudingen niet meer kloppen en vertrouwde gebruiksvoorwerpen een plotseling een andere betekenis krijgen?

De Nachtwaker in Theaterhuis de Berenkuil

Zondagmiddag 27 mei onvangt onze nachtwaker zijn publiek in Theaterhuis de Berenkuil. Voorafgaand aan de voorstelling kunnen de echte controlfreaks meedoen aan checkronde door het hele huis. Uiteraard onder begeleiding van zeer deskundige Filiaaltrainers. Geef je gauw op! >>

ZAPP Theaterprijs

Deze voorstelling maakt kans op de ZAPP Theaterprijs. Daarvoor hebben we wel jouw stem nodig. Stem NU!

Ga naar de speellijst van De Nachtwaker >>

vanaf 4 jaar – Soms wil Max gewoon even helemaal niets. Niet iets oefenen, geen opdrachtjes en zeker niet luisteren naar anderen. Soms wil ze alleen maar stilte. En zomaar een beetje ronddobberen in haar eigen bedenksels.

Oor overboord is een filosofische kleutervoorstelling over de stilte vinden in jezelf. Vol verbeeldingskracht met twee acteurs, een ingenieus decor, liedjes én een gitaar. De voorstelling wordt gespeeld bij daglicht en is geschikt voor speellokalen en theaterfoyers.

reprise Oor overboord

Het Filiaal theatermakers heeft nieuwe maker Jan Jasper de Vries begeleid bij de ontwikkeling van deze kleutervoorstelling. Oor overboord heeft in 2017 op een paar Utrechtse basisscholen gespeeld. Het succes was meteen zo groot dat daarna de tournee van 90 schoolvoorstellingen voor groepen 1 en 2 helemaal is uitverkocht. Een nieuwe tournee voor 2018/’19 staat inmiddels in de planning.

Ga naar de speellijst van Oor overboord >>

Enorm leuke familievoorstelling ‘enkeltje mars’ van @hetfiliaal gezien gisteren. aanrader! Govert Schilling (sterrenkundige) >>Enkeltje Mars weet met ingenieuze trucage een landing op Mars te suggereren. Annette Embrechts – Volkskrant >>Eén van de meest grappige, creatieve en spannende voorstellingen , die ik in de afgelopen jaren zag. Marieke Dubbelman – AD Utrecht >>Wat een geweldige voorstelling! #kidsprooftip Kidsproofutrecht >>Net terug van première Enkeltje Mars van @hetfiliaal Absolute aanrader! Inge Loes ten Kate (Marswetenschapper Universiteit Utrecht) >>Het DNA van @hetfiliaal toonde zich vandaag opnieuw in première Enkeltje Mars. Volgen die club in hun omzwervingen, zou ik zeggen. Je reist mee. Frank vd Hulst (directeur Kunst Centraal) >> • meer recensies & artikelen >>

vanaf 8 jaar – Waarom zou je ruim acht maanden reizen om vervolgens op een planeet aan te komen waar niks te beleven valt? Zonder familie, zonder vrienden en zonder blauwe lucht. Het lijkt niet meteen aantrekkelijk en tóch zijn er mensen (de Marco Polo’s en Christoffel Columbussen van deze tijd) die best een enkele reis naar Mars willen maken. Omdat hun drang naar avontuur nou eenmaal ontzaglijk groot is.

Maar hoe voelt dat eigenlijk om zo ver weg van de aarde te zijn? En waarom zou je je opofferen voor een groter doel? Is dat heel moedig of misschien een beetje dom? Het Filiaal theatermakers zoekt het voor je uit! Compleet met miniatuurplaneten, filosofische overwegingen, meerstemmige zang, live videobeelden en plantaardige muziek maken we een kosmische voorstelling over de rode planeet. Het is natuurlijk nog lang niet zeker óf en wanneer de eerste mensen op Mars zullen landen, maar in het theater kan in elk geval ALLES.

ZAPP Theaterprijs

Enkeltje Mars wordt helaas niet meer gespeeld, maar maakt nog wel kans op de ZAPP Theaterprijs. Daarvoor hebben we jouw stem nodig. Stem NU!

gluurhuis_1Ben jij de ideale klusjesman, wil je ontdekken bij welk type uitvinder je hoort en ben je nieuwsgierig naar een spannende ontknoping? Kom dan Gluurhuis beleven!

Alfred en Johannes werken al jaren in een machine.
Alles loopt op rolletjes tot Johannes er op een dag genoeg van heeft.
Hij wil geen klein miezerig mannetje zijn.
Hij wil Grote Werken verrichten.
Hij wil de wereld laten zien dat hij bestaat.
Maar misschien ziet de wereld wel meer dan hij denkt?

Na uitverkochte zalen in Hong Kong en Macau zweept Baron Rabinovitsj zijn achtkoppige ensemble van jazz en klassieke musici op voor een nieuwe turbulente tournee. In het eerste concert dat de Baron bij Het Filiaal dirigeerde, gebeurden er vreemde en onverklaarbare dingen. Daarbij had de Baron zichzelf en het orkest niet altijd onder controle. Excuses daarvoor. Alles wat er bij dit tweede concert mis gaat, hoort er niet bij. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Bovendien, Het Filiaal heeft ditmaal iemand ingehuurd om te zorgen dat alles ordelijk en volgens de regels verloopt.

Hoe ziet de wereld eruit als je in bed blijft liggen? Als je alle tijd hebt om naar dingen te kijken die je in je haast nooit ziet. Tijd hebt om te denken en te dromen. Wat gebeurt er dan?

Oblomov heeft tijd, heel veel tijd. Tijd en plannen zat. Zijn hoofd zit er vol mee. Hij is geknipt voor plannen. Een dag zonder plannen is een dag niet geleefd.
Maar hoe ziet de wereld eruit als je in bed blijft liggen? Als je alle tijd hebt om naar dingen te kijken die je in je haast nooit ziet. Tijd hebt om te denken en te dromen. Wat gebeurt er dan?

In een decor vol verrassingen en geluiden komen diverse variaties op ‘lui zijn’ aan bod. Wie niets te doen wil hebben, moet extra goed opletten. De ludieke tips vliegen om je oren.

De tekst van Oblomov of: waarom ik niet op wil staan is van Benny Lindelauf. Vrij werk naar de roman Oblomov van de Russische schrijver Ivan Gontsjarov.

Baron Rabinovitsj is een archetype dirigent: een wapperende haardos, onverbiddelijk voor zijn musici en minzaam naar zijn publiek. Maar niet alles loopt zoals verwacht…

Dit theatrale familieconcert lijkt in alles op een serieus concert. De musici zitten kaarsrecht, dragen lange slipjassen en zijn een beetje bang voor hun dirigent. Deze Baron Rabinovitsj is namelijk onverbiddelijk voor zijn musici. Met zijn wapperende haardos houdt hij iedereen flink onder de duim. De zeven musici spelen dan ook de sterren van de hemel. Maar niet alles loopt zoals verwacht…

In Baron Rabinovitsj speelt de prachtige muziek van de Hongaars-Canadese componist Gábor Tarján de hoofdrol. Om de mengeling van stijlen die Tarján hanteert recht te doen, bestaat het enthousiaste ensemble zowel uit professionele jazzmusici als uit musici met een klassieke achtergrond. De muziek levert associaties op met opgewekte swing van de dertiger jaren en melancholie van klezmer. Soms hoor je een flard klassiek, dan weer klinkt het als een brutaal ‘muppet-orkest’, maar altijd spreekt de muziek direct tot het hart.

eenkleinesneeuwstorm_1Kommer vindt alles vervelend. Met zijn veerboot brengt hij mensen naar de overkant en weer terug. Hij eet zijn brood en hij leest zijn krant, maar verder…..bleehhh. Totdat…hij op een dag ontdekt dat zijn krant leeft en dat lege potjes eigenlijk volle potjes zijn. Vanaf dat moment wordt alles anders.

 

eenkleinesneeuwstorm_2Een kleine Sneeuwstorm is een voorstelling vol verrassingen, grappige scènes en opzwepende muziek in een decor dat ongekende mogelijkheden heeft.
Naar een idee van Ron van Lente.

zwartwit_2Pekka is een bijzonder jongetje met een heel eigen kijk op de wereld. Wervelend muziektheater naar het gelijknamige Finse kinderboek.

Pekka woont samen met zijn familie op het Finse platteland, waar hard gewerkt moet worden om rond te komen. Hij is een buitenbeentje in het gezin. Zijn broertjes en zusjes zijn stapeldol op hem, maar buitenstaanders vinden hem een beetje gek. Pekka houdt namelijk van alles en iedereen.
s-kleur2_smallHij houdt van de stoel waarop hij zit, van zijn sokken, het schort van oma. Hij houdt van de koekenpan en van vaders snor. Maar het allermeest houdt hij van vogels. En van stenen, omdat hij weet dat die ooit vogels waren.

‘Mies de Heer excelleert’ Utrechts Stadsblad
‘Een toneelvertelling die de kwalificatie muziektheater in alle opzichten verdient.’ de Volkskrant

Toen stenen nog vogels waren is wervelend muziektheater naar het gelijknamige boek van de Finse schrijfster Marjaleena Lembcke.