Menu

VRIJHEID

Deze opdrachten zijn geschikt voor kinderen uit groep 5 t/m 8
Sluit aan bij leergebieden: taal, beeldend en muziek

Toen mijn vader een struik werd

Op 4 en 5 mei herdenken we dat 75 jaar geleden de Tweede Wereldoorlog werd beëindigd en vieren we dat we sindsdien weer in vrijheid leven. 

Het Filiaal theatermakers speelde in 2018 de voorstelling Toen mijn vader een struik werdEen actueel en indrukwekkend verhaal over een kind dat moet vluchten tijdens een oorlog, gebaseerd op het gelijknamige boek van Joke van Leeuwen. Het is een prachtig boek, echt een aanrader om te lezen nu. 

ACTIVITEITEN VOOR THUIS

Muziek

Achtergrondinformatie: Als ik (Filiaal componist / musicus Gábor Tarján) een tekst op muziek zet dan probeer ik muziek te bedenken waarbij de inhoud van de tekst het beste tot z’n recht komt. Zodat je de woorden nog meer voelt. 

Zo werken lange noten bijvoorbeeld heel anders dan hele snelle korte noten en is het geluid van een trompet weer heel anders dan de sfeer die een cello met zich meebrengt. Het kost veel tijd om de juiste muziek te bedenken voor een tekst, tijd om te voelen en denken. 

Toda woont bij haar vader, die banketbakker is. Maar als er oorlog uitbreekt, moet hij weg om de enen te verdedigen tegen de anderen. Toda’s oma komt zolang bij haar in huis wonen. De oorlog komt steeds dichterbij. Op een dag vindt haar oma het niet veilig genoeg meer. Ze vindt het beter dat Toda op reis gaat, naar haar moeder die in het buitenland woont. Oma regelt een bus. 

Luister: Oma

Toda kent helemaal niemand van de ander kinderen in de bus. Ze kijkt uit het raam en denkt na over hoe haar wereld is veranderd, terwijl hij toch hetzelfde lijkt. 

Luister: En de zon 


Vragen

Waarom denk je dat de componist ervoor gekozen heeft om de luidste en de langste noot op het woord ‘zon’ te zetten? (Er zijn geen goede en foute antwoorden)

Kun jij bedenken welke invloed muziek en tekst op elkaar hebben? (je kunt denken aan: snel/langzaam, ritme, hoge/lage tonen, stiltes, enz.) 

Waarom zingen en maken mensen vaak muziek in moeilijke tijden?


Twee inspirerende voorbeelden waar mensen door middel van zingen hun boodschap aan de wereld geven:

De Zingende revolutie in Estland

Fragment uit De Tiende van Tijl met uitleg

De Pianist van Yarmouk

Muziek heeft een enorme impact op onze hersenen, emoties en gedrag. Wetenschappers hebben zelfs aangetoond dat muziek fysieke pijn kan verzachten. 

Heb jij een lied of muziekstuk waar je graag naar luistert? Of waar je blij of juist emotioneel van wordt?


Schrijfopdracht 

Na het zien van de voorstelling Toen mijn vader een struik werd hadden leerlingen gesprekken met vluchtelingen die vertelden hoe hún vlucht naar Nederland was verlopen. Eén van hen was de Syrische Rami. 

Je kun zijn verhaal ‘broodkruimels naar huis’ hier beluisteren (6:30 min.) 

  • Wat is je bijgebleven? Wat zou je nog van Rami willen weten? Wat zou je zelf doen als je in een situatie als die van Rami zou belanden? 
  • Pak er pen en papier bij. Ken jij iemand in je familie of omgeving die gevlucht is? 

Nb. I.p.v. schrijven kun je een beeld dat je is bijgebleven uit het verhaal ook tekenen.
Suggestie: zoek in de atlas de landen op die in jouw vluchtverhaal voorkomen.

Toekomstdromen in beeld

Na de voorstelling Toen mijn vader een struik werd was er in de tuin achter de loods waar we speelden, de expositie Dream diaries te zien, met foto’s over dromen van vluchtelingkinderen. Wat is jouw droom voor de toekomst?

Bekijk: The Dream Diaries  
In deze foto’s en verhalen vertellen kinderen die gevlucht zijn wat hun toekomstdromen zijn want ondanks dat ze alles hebben moeten achterlaten, hebben ze nog steeds veel dromen! 

(6:20 min.)

Je kunt je droom op verschillende manieren vormgeven:

  • Schrijf een tekst, verhaal of gedicht waarin je toekomstdroom werkelijkheid wordt. 
  • Maak een droomcollages m.b.v. tijdschriften, of maak een kunstzinnige foto (voeg twee foto’s samen bewerk je foto’s)