
Talking Hands6, 7, 8 en brugklas
Poëtisch muziektheater met een handje absurdisme.


Handen geef je. Met handen maak je contact, met elkáár en met de wereld. Handen tasten af, voelen voorzichtig of het niet te heet is. Of te koud. Ze kunnen teder zijn, maar ook tot vuisten samenballen. Handen zitten vol met eelt geschreven verhalen. Met handen reis je door de tijd, van de handafdrukken in oude grotten naar onze handen op toneel die stil gebaren.
Talking Hands is een cross-over voorstelling, waarin Nederlandse Gebarentaal (NGT) op een bijzondere manier geïntegreerd wordt. Met een veelzijdige cast. Zo is de tolk NGT ook professioneel danser en zijn de acteurs even handig voor als achter de camera’s. Interessante details worden live voor je neus gefilmd en groot geprojecteerd. Ud-speelster Jawa Manla zingt de sterren van de hemel. Haar Arabische klanken vloeien samen met de (elektronische) muziek van Gábor Tarján. Kortom: vijf mensen met hele verschillende achtergronden die samenwerken als vijf vingers aan één hand.
In deze voorstelling wordt de gesproken tekst en liedtekst vertaald door een tolk NGT die al zingend, spelend en bewegend onderdeel uitmaakt van de cast. Deze voorstelling is geschikt voor iedereen vanaf 9 jaar of je nu wel of niet gebarentaal beheerst.
-
Tekst en regieMonique Corvers
-
VideoRamses Graus & Eileen Graham
-
CompositieGábor Tarján
-
Spel, dans en tolk NGTMauricio de Kok
-
Zang en udJawa Manla
-
SpelBarend van Daal, Eileen Graham & Gábor Tarján
-
MuziekGábor Tarján
-
VormgevingHiske de Goeje
-
Object- en kostuumontwerpEva Arends
-
LichtontwerpAlaa Minawi
-
BewegingscoachSassan Saghar Yaghmai
-
Technische pre-productieJoost Giesken
-
1ste inspicient en video en geluidstechniekJeroen Hoekstra & Brian Dekker
-
LichttechniekJoris Visee & David Teekens
-
Regie-assistent (stagiair)Brian Verhagen
Kerndoelen
-
Kunstzinnige oriëntatie - kerndoel 54, 55, 56
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
-
Oriëntatie op jezelf en de wereld - kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.